Semináře

Nabídka seminářů, jež pořádá Oddělení vzdělávání ÚSTR. Semináře jsou určeny pro učitele, studenty a otevřené jsou i dalším zájemcům. Kontaktní osobou je Anna Macourková (anna.macourkova@ustrcr.cz).

  1. Seminář pro učitele
  2. Semináře pro školní třídy
  3. Webové semináře
  4. Přehled uskutečněných seminářů

Semináře pro učitele

Jak fotografové utvářejí obraz světa? Co a jak lze z fotografií vyčíst o minulosti? Jak fotografie ovlivňují naše vzpomínání? Společně rozebereme případy, kdy fotografie změnily dějiny, ale podíváme se i na snímky, které naopak neovlivnily vůbec nic.

Registrace na seminář ne e-mailu jiri@dox.cz

Historická dílna zahajuje sérii kurzů v rámci dlouhodobějšího setkávání učitelů dějepisu, občanské výchovy a dalších příbuzných oborů v rámci Ústeckého a karlovarského a dalších spřízněných regionů.  Setkávání podpoří aktivity v rámci Šablon pro základní i střední školy.

 

Přihlásit se na seminář


Semináře pro školní třídy

Přímo v městském prostoru budou žáci a studenti pracovat s dobovými články, fotografiemi a vzpomínkami a přenesou se tak do napjaté atmosféry konce 30. let v ČSR, do kterého přicházeli uprchlíci před nacismem z okolních zemí i ze Sudet. Semináře pro žáky 9. tříd ZŠ a studenty SŠ proběhnou v září a říjnu ve spolupráci s Multikulturním centrem Praha.

Přihlášky: zuzana.schreiberova@mkc.cz



 Webové semináře

Online na rvp.cz/informace/online-diskuze

  • 7. ledna od 20 hodin, Využití fotografie ve výuce dějepisu, Kamil Činátl

Didaktika dějepisu věnuje fotografii jako specifickému pramenu velkou pozornost z mnoha důvodů: snímky jsou srozumitelné, vyvolávají emoce, jejich prezentace není technicky náročná, jsou dostupné, sami žáci mohou přijmout roli fotografů.

Záznam semináře nalezneze zde.

  • 10. února od 20 hodin, Československo 3889: příklad využití počítačové simulace ve výuce o minulostiJaroslav Pinkas

Československo 38–89 je série výukových simulací, které kombinují prvky interaktivního komiksu a počítačových her. Simulace přibližují žákům klíčové okamžiky československých soudobých dějin a umožňují jim prožít dobové události z pohledů různých osob.

Záznam semináře naleznete zde.

  • 13. dubna od 20 hodin, Případ Mašínové v kontextu výuky o 50. letechJaroslav Pinkas

Příběh bratří Mašínů a jejich boje proti komunistickému režimu na počátku padesátých let 20. století je součástí českého vztahování k minulosti už více než čtyřicet let. Opakovaně se vrací a vynořuje na povrch a klade nám otázky po legitimitě jejich činů a tedy i legitimitě tehdejšího režimu.

Záznam semináře naleznete zde.


Přehled uskutečněných seminářů

  • Historická dílna: Havel, Charta 77 a obrazy disentu ve výuce, 3. března 2017, 10:00 - 15:00, Centrum současného umění DOX, Poupětova 1, Praha 7

Dílna pro učitele a další zájemce se zaměří na to, jak tato důležitá témata funkčně zapojit do výuky minulosti. Jak by mohla vypadat kapitola učebnice o Havlovi a Chartě 77? S jakými dalšími tématy lze boj za lidská práva v 70. a 80. letech v Československu propojit? Jak postavit hodinu zaměřenou na společnost v normalizačním Československu?

  • Engaging Students With History: Challenges of teaching with primary sources in contemporary history education, 16. března 2017, od 16 hodin, Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy v Praze, M. Rettigové 47/4

Využití školních historických pramenů a badatelsky orientované vyučování patří k základním principům moderní didaktiky dějepisu. Seminář nabídne zkušenosti učitelů a tvůrců vzdělávacích pomůcek s tím, jak jsou tyto principy uplatňovány v praxi.

  • Historická dílna: Využití fotografie ve výuce dějepisu, 31. března 2017, 9 – 14 hod., Ústav pro studium totalitních režimů, Hadovka Office Park, Evropská 2590/33c, 160 00 Praha 6

Seminář pro učitele ZŠ, SŠ i gymnázií se zaměří na využití fotografie ve výuce dějepisu a příbuzných společenskovědních předmětů. Lektoři Oddělení vzdělávání Ústavu pro studium totalitních režimů představí několik možných přístupů k práci s historickými snímky. Seznámí učitele s prototypem aplikace HistoryLab, která zpřístupňuje historické fotografie a nabízí nástroje pro jejich využití v rámci vzdělávání o historii.

  • Odkud to vlastně víme? Archiv ve výuce, 5. května 2017, 9 – 15 hod., Ústav pro studium totalitních režimů, Hadovka Office Park, Evropská 2590/33c, 160 00 Praha 6

Archivy jsou nejrozšířenější paměťové instituce a historické poznání se vytváří právě z jejich studia. Archiv nemusí být jen oficiální instituce – obce, školy i rodiny vytváří své vlastní sbírky, ve kterých se kumulují záznamy o jejich minulosti. Jak využít návštěvu archivu a jak pracovat s rodinným či školním archivem? Jak iniciovat archivní bádání ve školních podmínkách? Jak nakládat s etickými pravidly při práci s archivními materiály? Na příkladu nových programů pro školy vzniklých ve spolupráci s Archivem bezpečnostních složek budeme diskutovat o tom, jak žáky a studenty motivovat pro práci s prameny, vysvětlit jim omezení, která písemnosti mají, a také fungování archivu jako instituce. Budeme sdílet zkušenosti a tipy ze spolupráce s regionálními archivy a diskutovat, jaké školní projekty zaměřené na práci s archiváliemi různého typu můžete vyzkoušet také vy.

  • Dějepis a výchova k občanství – podivné sousedství, 26. května 2017, 9 – 15 hod., Filozofická fakulta UK, nám. Jana Palacha 2, Praha 1, místnost č. 104

Skutečnost, že školní předměty dějepis a výchova k občanství mají společné styčné body, není nijak nová. Mnohem obtížnější bývá najít cestu k tomu, jak historickou dimenzi občanského vzdělávání uplatnit ve výuce, aby nebyla jen černobílým dělením historických postav na vzory pro současné jednání a odstrašující příklady. V rámci semináře se chceme zabývat vztahem výchovy k občanství a dějepisu na více úrovních. Kde končí dějepis a začíná „občanka”? Jaká témata mohou být vhodná pro propojování obou předmětů? Jakou roli může hrát projektové vyučování nebo spolupráce s externími institucemi (muzea, archivy, neziskové organizace)? Jaké jsou příklady dobré praxe u nás i v zahraničí? Během semináře bude možné si vyzkoušet práci s prameny na konkrétních tématech a odnést si tak inspiraci do vlastní výuky.

  • Historická dílna: Rok 1968, 2. června 2017, 9 – 15 hod., Ústav pro studium totalitních režimů, Hadovka Office Park, Evropská 2590/33c, 160 00 Praha 6

Události československého roku 1968 představují kanonické téma nejen školního dějepisu. Je jasné, že o pražském jaru by se mělo učit. Vládne však stejná shoda na úrovni použitých metod a pramenů? Vyprávíme ve školách jeden příběh roku 1968, nebo se naše výklady liší? Seminář nabídne několik pramenných sond, s jejichž pomocí lze ve školním prostředí a v interakci s žáky utvářet příběhy roku 1968. Návazně se pokusí o reflexi možných způsobů vyprávění o roce 1968 v kontextu historického vzdělávání.

  • Historická dílna: Digitální obrazy historie, 16. června 2017, 10 – 15 hod., Centrum současného umění DOX, Poupětova 1, Praha 7

Historická dílna určená učitelům i studentům se zaměří na proměny obrazů minulosti, jež se odehrávají v digitálním prostředí a na internetu. Je internet pouze nosičem ustálených historických významů, nebo digitální technologie mění i naše chápání a interpretaci minulosti? Jakým výzvám v tomto prostředí čelíme jako vzdělavatelé? Seminář nabídne i workshopové části – jednou využijeme stopy minulosti v hlubinách internetu a podruhé aktuální výstavu centra DOX o velkých datech, BIG BANG DATA.

  • Hodnocení v soudobých dějinách, 20. října 2017, 9:00—15:00, Skautský institut, Staroměstské nám. 4/1, Praha - Staré Město

Seminář se zaměří na prezentaci moderních didaktických trendů v oblasti evaluování výuky. Účastníci se seznámí s teoretickými rámci evaluace v soudobé angloamerické didaktice dějepisu a zároveň se standardy dějepisného vzdělávání, které reprezentují aktuální (prozatím nepovinnou) normu pro výuku dějepisu. Pozornost bude věnována také ožehavým otázkám etické perspektivy hodnocení, která je zvláště v soudobých dějinách mimořádně náročná.

  • Historická dílna: Obrazy TGM, 25. října 2017, 13—17 hodin, Muzeum T. G. Masaryka v Lánech, Zámecká 197, Lány

Historická dílna Obrazy TGM vznikla jako doprovodný program výstavy T.G.M. Mýty a skutečnost, jež zachycuje, jak se měnilo vnímání osobnosti Tomáše Garrigua Masaryka v různých etapách novodobých dějiny. Snaží se představit osobnost T. G. Masaryka jako konsensuální ikonu české společnosti a poukázat na skutečnost, jak různé interpretace a desinterpretace T. G. Masaryka v průběhu 20. století ovlivnily a stále ovlivňují pohledy na jeho osobnost a jeho odkaz.

  • Odboj a odpor proti komunistickému režimu: Případ Světlana, 2. listopadu 2017, 13—17 hodin, Valašské muzeum v přírodě v Rožnově pod Radhoštěm, Palackého 147, Rožnov pod Radhoštěm

Seminář pro učitele dějepisu a občanské výchovy je zaměřen na fenomén protikomunistické rezistence na počátku 50. let. Na konkrétním případu organizace Světlana budeme ilustrovat, co to byl protikomunistický odboj, resp. co o něm můžeme dnes říci a jak se proměňoval jeho obraz. Představíme i aktuální výstavu o Světlaně a způsoby, jak se dá didakticky využít. V rámci semináře vystoupí historik Zdeněk Homola a didaktik Jaroslav Pinkas.

  • Archiv a historický pramen ve výuce, 3. listopadu 2017, 9:00—15:00, Ústav pro studium totalitních režimů, Hadovka Office Park, Evropská 2590/33c, Praha 6

Seminář se zaměří na možné podoby práce s primárními prameny ve výuce. Při práci s konkrétními materiály ukážeme, že pramen vhodně použitý ve výuce může mít nejen funkci motivační a ilustrativní, ale může se také stát předmětem podrobné analýzy.