Slyšet dějiny. HistoryLab: práce s prameny v historickém vzdělávání

9. října, 9–14, Český rozhlas, Galerie Vinohradská 12, Praha 2

Používáte ve výuce zvukové záznamy? Seminář Českého rozhlasu a ÚSTR nabídne praktické příklady, jak s nimi pracovat. Archiv ČRo představuje bohatý zdroj pramenů k výuce dějin 20. století. ÚSTR nabídne možnosti, jak využít zvukové záznamy v aplikaci HistoryLab.cz, která funguje jako digitální dílna pro práci s prameny. Účastníci kurzu si osvojí postupy, jak zvukové záznamy účinně zapojit do výuky. Získají přístup k aplikaci HistoryLab.cz, s níž mohou dále pracovat ve škole.

Seminář je akreditovaný MŠMT v systému DVPP pod č.j. 833/2019-2-182.

Přihlásit se na seminář

 

Program:

9:00 – 9:30 Jak využít zvukové záznamy ve výuce? O čem vypovídají dějiny rozhlasu? Reflexe vlastní pedagogické praxe a sdílení zkušeností

9:30 – 10:15 Jak využíváme zvukové záznamy v HistoryLabu? Práce s cvičením „Jak obhájit píseň?“, které se zaměřuje na proces s Plastic People of the Universe v roce 1976 (Pavla Sýkorová, ÚSTR)

10:15 – 11:00 Praktická lekce se zvukovým záznamem seznámí účastníky s možnostmi využití HistoryLabu ve výuce. Práce s cvičením „Co ministr vzkazuje učitelům?“, v němž žáci analyzují rozhlasový projev ministra školství ze září 1969 (Kamil Činátl, ÚSTR)

11:00 – 11:15 Pauza na kávu

11:15 – 12:00 Vzdělávací aktivity ČRo, prezentace vhodných zdrojů a postupů, jak pracovat se zvukovými záznamy ve výuce (Tomáš Dufka, Eva Ješutová, Anna Vošalíková, ČRo)

12:00 – 12:45 Role rozhlasu v dějinách. Praktická lekce se zvukovým záznamem v HistoryLabu. Práce s cvičením „Rozruch na náměstí“, které se zaměřuje na počátky rozhlasu (Josef Řídký, ČRo, Kamil Činátl, ÚSTR)

12:45 – 13:15 Pauza na občerstvení

13:15 – 14:00 Proč pracovat se zvukovými záznamy ve výuce? Promýšlení vzdělávacích cílů, zkušeností z testování HistoryLabu, shrnutí závěrů ze semináře a diskuze (Josef Řídký, ČRo, Kamil Činátl, ÚSTR)

 

Dovolujeme si upozornit, že seminář má omezenou kapacitu 30 osob. Prosíme, abyste na semináři měli roušky. Děkujeme.