Normalizace: Proč se obyčejní lidé nestávali disidenty?
Metodika pro učitele
Anotace
Obyčejní lidé mohli v normalizační fázi komunistické diktatury v 70. a 80. letech 20. století sympatizovat s odpůrci režimu, tzv. disidenty, ale ve svém každodenním životě neprojevovali odpor vůči režimu tak otevřeně jako oni. Proč? Odkažte své žáky na několik vybraných zdrojů historických informací, na základě jejichž porozumění získají podklady pro odpověď.
Vzdělávací cíl
Žáci se učí vykládat obsah filmových ukázek a čtou s porozuměním odborně laděné texty, aby porozuměli historickému fenoménu.
Badatelská otázka
Proč se obyčejní lidé nestávali disidenty?
Časová náročnost lekce
30 minut (učitel může v navrženém pracovním listě redukovat nebo přidávat úkoly pro žáky)
Jak postupovat
Učitel upraví a pošle žákům pracovní list s postupem, který mají dodržet.
Materiály
Zatčení z politického důvodu (Zemský ráj to napohled, 2009, r. Irena Pavlásková)
http://dejepis21.cz/disent-a-obycejni-lide
Disident (Báječná léta pod psa, 1997, r. Petr Nikolaev)
http://dejepis21.cz/disent-a-obycejni-lide
Možný, Ivo: Proč tak snadno… Některé rodinné důvody sametové revoluce. Praha 1999, (2. vydání) s. 51.
Rezek, Petr: Filosofie a politika kýče. Praha 1991, s. 99.
Judt, Tony: Poválečná Evropa: historie po roce 1945. Praha 2008, s. 634.
Poznámka
Téma vychází z lekce D21:
Disent a obyčejní lidé
http://dejepis21.cz/disent-a-obycejni-lide
Hodnocení
Výborně žák odpoví, pokud svoji odpověď zdůvodní nejméně na dvou příkladech (historických skutečnostech) a v každém tomto případě odkáže na jejich zdroj v pracovním listě (jaká filmová ukázka, který text).
Za dobrou odpověď se považuje, pokud ji opře nejméně o dva příklady, ale neuvede jejich zdroj.
Dostatečně odpoví, pokud v jeho odpovědi nechybí alespoň odkaz na jeden příklad.
Nedostatečně odpoví, pokud odpověď nesplňuje žádné z výše uvedených kritérií.
Autor metodiky: Petr Sedlák (petr.sedlak@ustrcr.cz)
Pracovní list
Pro zpětnou vazbu zvažte prosím výběr možného formátu pro vypracování pracovního listu:
- Sdílení pracovního listu online (např. jako Dokumenty Google) - umožňují nasdílet originál, žáci pak odpovídají do svých kopií v rámci Google Classroom, Microsoft Teams etc.
- Formuláře (opět např. Formuláře Google, Microsoft forms) - umožňují rozeslat pozvánku k vyplnění, žáci vyplňují odpovědi do dotazníku a učitel může vpisovat zpětnou vazbu.
- Offline dokument (MS WORD, OpenDocument - umožňují rozeslat originál listu, tzn. žáci vkládají vyplněné kopie do určené složky či odesílají e-mailem).