Kontroverze ve výuce dějepisu a společenskovědních předmětů
26. 4. 2019; 9.00 – 15.00, Ústav pro studium totalitních režimů, nám. Winstona Churchilla 1800/2, Praha 3, 5. patro, místnost č. 522
Prezenční kurz je určen učitelům dějepisu a příbuzných společenskovědních předmětů. Hlavní inspirací bude koncept “controversary teaching” v podání hlavních autorit oboru Allana McCullyho a Diany Hessové. Tento kurz má vybavit vyučující dovednostmi, jak zvládat tyto kontroverze vyplývající z odlišných rodinných tradic žáků, a tedy i odlišného pohledu na nedávnou minulost, kterou si žáci z rodin do škol přinášejí. Kromě obecných rámců nabídne i konkrétními aplikace těchto teorií v metodikách, které tematizují různé aspekty soudobých dějin (otázka třetího odboje, různé pohledy na tzv. normalizaci atd.). Seminář nabídne učitelům i možnost diskutovat jejich vlastní zkušenosti s tématy, které vzbuzují ve třídě kontroverzi.
Seminář je akreditován MŠMT v systému DVPP pod č.j. 833/2019-2-182.
Kapacita semináře je naplněna, zájemci se mohou hlásit již jen jako náhradníci na e-mailu anna.macourkova@ustrcr.cz.
Program
9.00 – 9.45 Úvodní blok: jak může vypadat kontroverze ve výuce?
V prvním bloku nabídneme několik modelových ukázek, jak je kontroverze zobrazována v popkultuře, a zároveň dáme příležitost účastníkům, aby sami prezentovali své zkušenosti s kontroverzí ve své vlastní praxi.
9.45 – 10.30 Výuka založená na kontroverzi z pohledu didaktiky a historiografie
Druhý blok bude věnován teorii výuky kontroverzních témat z pohledu didaktiky dějepisu (Allan McCully, Linda Levstiková), společenských věd (Diana Hessová) a souvislosti tématu s vývojem historiografie.
10.30 – 10.45 Pauza na kávu
10.45 – 11.30 Případ bratří Mašínů: ilustrace metody “teaching controversial issues”
Tento blok bude na příkladu metodiky věnované odboji bratří Mašínů ilustrovat a konkretizovat koncepty této metody.
11.30 – 12.30 Kontroverze ve třídě
Další blok bude založen na samostatné práci ve skupinách. Účastníci budou konfrontováni s modelovou kontroverzní situací ve třídě a budou diskutovat o možnostech jejího řešení.
12.30 – 13.00 Pauza na občerstvení
13.00 – 14.30 Kontroverze ve výuce soudobých dějin
Také závěrečný blok bude věnován samostatné práci ve skupinách, pozornost se přesune od technik, jak zvládat kontroverzi, k samotné učební látce.
14.30 – 15.00 Shrnutí, evaluace
Lektoři:
Mgr. Jaroslav Pinkas, Ph.D.
Mgr. Václav Sixta