Možné odpovědi k textu I.

  1. Jako hlavní hodnota je prezentována práce pro blaho celku. Ferda probouzí své „soudruhy“ mravence ze spánku, aby se zapojili do budování v rámci pětiletky. Zdůrazněn je též význam plánu. Když je dobrý plán a kolektiv, může se podařit vše. Čtyřklasé obilí se stává symbolem blahobytu, pozitivní hodnotou je zde množství. Plánovitou a kolektivní prací se vždy podaří dosáhnout větší kvantity, což je dobré. Pozitivní hodnotu představuje též pokrok, svět se může díky budovatelskému nadšení stále zlepšovat.
     
  2. Ani přírodní podmínky nepředstavují nepřekročitelnou hranici pro Ferdův budovatelský elán. Heslo je obdobou stalinského „Poručíme větru, dešti!“. Stačí jen využít odpovídající znalosti a sama příroda může být vylepšena. Socialistický člověk je skutečným pánem tvorstva.
     
  3. Příběh se pokouší do světa dětských čtenářů vnést některé klíčové pojmy dobové ideologie, jako jsou pětiletka či plán. V hlubší rovině odráží víru socialistického inženýrství v možné vylepšování přírody. Čtyřklasá pšenice odkazuje na dobová ideologická dogmata sovětské agrobiologie, která v návaznosti na legendárního Mičurina rozvíjel především Lysenko (víceklasá pšenice).
     
  4. Ferda Mravenec zde funguje jen jako „věšák“ na ideologické sdělení. Jako dobře známá postavička se politicky uvědomělý Ferda může opřít starší a obecně známé příběhy a parazitovat na jejich popularitě. Nebýt těchto původních Ferdových příběhů, stěží by si tento fádní a nedramatický příběh o Ferdobilí získal pozornost dětských čtenářů.