Jak se dělá učebnice? Diskuze nad novou badatelskou učebnicí Soudobé dějiny (5. 5. od 19:10)
Součástí historie ve veřejném prostoru je i její výuka. Ve školním prostředí ji představuje dějepis. Jak dějepis učit a jak touto cestou zprostředkovat historii dětem a mládeži? Jednu z cest, jak by výuka mohla probíhat, představuje nedávno vydaná učebnice soudobých dějin pro deváté ročníky a víceletá gymnázia od Nakladatelství Fraus.
Publikace nesoucí název „Soudobé dějiny, badatelská učebnice dějepisu“ společně s pracovním (badatelským) sešitem a příručkou pro učitele nabízí možnost, jak učit o 20. století jinak. Místo klasické smršti dat a faktů jdoucích chronologicky za sebou ukazuje, že lze učit i skrze jednotlivé problémy a badatelské otázky a podpořit tak žáky v přemýšlení nad jednotlivými událostmi.
Jak taková učebnice vzniká? Jak probíhá celý proces? Kde vězí nástrahy, problémy? V čem naopak učebnice nabízí něco víc? Kolik času zabere tvorba a kdo všechno se na ní musí podílet? Jak se daří prosadit netradiční učebnice? Jak by měla ideálně vypadat badatelská výuka dějepisu a jak je náročné podle takové učebnice učit?
Společně se Spolkem studentů historie FF UK srdečně zveme na představení učebnice a moderovanou debatu s jejími autory a tvůrci, kde se dozvíte odpovědi (nejen) na tyto otázky. V panelu zasednou za autorský tým historik a didaktik dějepisu Václav Sixta, testující učitelka z Gymnázia Přírodní škola Tereza Průšová, šéfredaktorka Nakladatelství Fraus Radka Šmahelová a odborný konzultant učebnice a historik Jan Koura.
Akce proběhne ve čtvrtek 5. května 2022 od 19:10 v učebně č. 200 v hlavní budově Filozofické fakulty Univerzity Karlovy, nám. Jana Palacha 2, Praha 1.
Z akce bude pořízen audiovizuální záznam, který může být zveřejněn.