Jaroslav Najbert, PhDr. (*1987)

Contact information (cell phone, work email address)

+420 724 281 351, jaroslav.najbert@ustrcr.cz

Professional Specializations (research themes)

  • Research-oriented, project-based instruction
  • Familial memory and the teaching of modern history
  • The applications of oral history for instruction on communist Czechoslovakia

Research Projects

  • Dějepis pro 21. století (development and operation)

Education

  • 2011–present: postgraduate studies, Charles University in Prague, Philosophical Faculty, Institute of Czech History, seminar in Theories and Methodology of Historical Sciences
  • 2011–2013, Charles University in Prague, Pedagogical Faculty, Lifelong learning course - Expanding Studies, Civic Education, and the Fundamentals of Social Sciences no. 698411
  • 2010–2011: Charles University in Prague, Philosophical faculty, Lifelong learning course - Teaching for high school no. 650040/7499 + the Pedagogy of History
  • 2009–2011: Master’s in History, Charles University in Prague, Philosophical Faculty
  • 2006–2009: Bachelor’s studies, Charles University in Prague, Philosophical Faculty, History; Faculty of Social Sciences, Journalism

Professional experience

  • 2011–present: Institute for the Study of Totalitarian Regimes, lecturer in education and coordinator of school education projects (Velké a malé příběhy moderních dějin a Dějepis v 21. století)
  • 2012–present: Gymnázium Přírodní škola [Natural Grammar School], o. p. s., history, civics, and social science teacher; preparing and leading artistic and research projects
  • 2013–14: Grammar School, Pardubice, Mozartova 449, history and social science teacher 
  • 2011–12: Grammar and Language School Svitavy, history teacher

Teaching experience

  • 2011–present: Lectures for teachers of history and social science, approx. 20 seminars; Czech Republic 
  • 2017–2018: Pedagogical Faculty, Charles University, Prague - selective seminar on the Pedagogy of Contemporary History for eventual masters students in Teaching General Education for Elementary and High School - History 
  • 2014–present, approx. 10: Philosophical Faculty, Charles University in Prague, lectures and seminars for students in History
  • 2013–present: Judge for the Stories of our Neighbors student competition, Eustory 

Grant projects (Grantee or co-grantee)

  • 2015–2017: Inovace výuky dějepisu: vývoj digitální aplikace pro práci s prameny - TAČR TD03000063 (Projekt Omega- co-grantees)
  • 2012–2014: Dějepis v 21. století: multimediální aplikace pro dějepisnou výuku, OPVK, CZ.1.07/1.1.00/26.0074, coordinator of project-based instruction and member of the authorial team of the instructional DVD Česká společnost 1969–1989, Obrazy války a Dějiny ve škole.
  • 2013: Mediální reprezentace ve výuce dějepisu, Fond rozvoje vysokých škol, FF UK, č. 202692, main grantee on the project

Bibliography (selected)

Professional Monographs

Studies and chapters

  • ČINÁTL, Kamil, MERVART, Jan, NAJBERT, Jaroslav. Dějiny v diskuzi: normalizace. Praha: ÚSTR a NLN 2017 (in print).
  • NAJBERT, Jaroslav. Na cestě k historické gramotnosti: jak učit o tzv. železné oponě. In K. Lozoviuková a J. Pažout (ed.). Život na československých hranicích a jejich překračování v letech 1945-1989. Praha, Liberec: Ústav pro studium totalitních režimů; Technická univerzita v Liberci 2017, s. 236–263.
  • NAJBERT, Jaroslav. Dějepisné narativy normalizace v učebnicích. In Kopal, Petr (ed.). Film a dějiny 4: Normalizace. Praha, ÚSTR: Casablanca, 2014, s. 539–555.
  • NAJBERT, Jaroslav. Propaganda jako interpretační hra: využití karikatur ve výuce 50. let. In Pažout, Jaroslav (ed.). Informační boj o Československo / v Československu (1945–1989). Praha, Liberec: Ústav pro studium totalitních režimů; Technická univerzita v Liberci 2014, s. 192–208.
  • NAJBERT, Jaroslav, VACHKOVÁ, Iva. Rodinná paměť v projektové výuce na českých školách. I mlčení je lež: paměť a paměti, zapomínání a vzpomínání ve školním dějepise [sborník z konference:  Ústí nad Labem, 6. a 7. prosince 2012, UJEP a PANT].
  • NAJBERT, Jaroslav. Historical Education in the Process of Democratic Transition: The Czech Case. (Nastava iz istorije u procesu demokratske tranzicije: češki primer). Journal for Philosophy and Society (Filozofija i društvo) 23 (3)/2012, s. 45–55. Text dostupný ze stránek Journal for Philosophy and Society Univerzity v Bělehradu.
  • NAJBERT, Jaroslav. Rodinná paměť ve výuce tzv. normalizace: Velké a malé příběhy moderních dějin. Memo: časopis pro orální historii, roč. 1, č. 2/2011, s. 98–120.

Educational materials

  • NAJBERT, Jaroslav, PALATKA, Stanislav. Expedice Podyjí: Devět mlýnů a Podmolí: badatelské terénní vyučování pro žáky základních a středních škol. Praha: ÚSTR a Správa NP Podyjí 2017 (in print).
  • Group of authors. Socialism Realised. Life in Communist Czechoslovakia 1948-1989 [educational application]. Praha: ÚSTR, 2016. Available online.
  • Group of authors. Česká společnost 1969-1989 [educational DVD]. Praha, ÚSTR 2013.
  • Group of authors. Obrazy války [educational DVD]. Praha, ÚSTR 2014.
  • Group of authors. Dějiny ve škole [educational DVD]. Praha, ÚSTR 2014

Work published in the media

  • NAJBERT, Jaroslav, PINKAS, Jaroslav. Kdo ztvárnil hlavní roli ve filmu Jan Roháč z Dubé? O dějepisných soutěžích a chodících encyklopediích. Dějiny a současnost, 6/2017, s. 30-32.