Správnej čas

  1. Jakou úlohu přisuzuje mládeži text písně Správnej čas?
  2. Jak je mládež v klipu zobrazována z hlediska samostatnosti, zodpovědnosti, vyspělosti?
  3. Jakou sociální roli v tomto kontextu sehrávají rodiče jako reprezentanti stávající formy uspořádání společnosti?

Film Jaroslava Soukupa může být dnes považován za manifestační snímek mainstreamové československé mládeže druhé poloviny 80. let. Pro snímek je charakteristická fixace na tehdejší pop/disco music, reprezentovanou písněmi Michala Davida, která je doplněná specifickou vizuální estetikou (inovativní prvek hudebních klipů s hlavním hrdinou R. Hrušínským nejml., dobová móda, záběry života na sídlišti). Film můžeme interpretovat jako výpověď o vztahu generace vyrůstající v tzv. normalizaci ke generaci svých rodičů. Z tohoto hlediska je zajímavé si všímat, jak Soukup zobrazuje typické reprezentanty mládeže a jak se tito reprezentanti chovají. Jirka Horáček v ukázce reprezentuje mládež, která se tzv. bouří, ale tato vzpoura probíhá v určitém vnitřním zmatku. Jirka uteče z domu, protože si nerozumí s otcem. Přesto se domů vrací najíst a vyspat ve chvílích, kdy je otec v práci. „Vzpouru“ nedokáže dovést do konce. Závěrečná scéna filmu zobrazuje „zmoudření syna“, který si nakonec uvědomí, že chce jít po té samé cestě jako jeho otec (viz závěrečný klip Správnej čas). V tomto finále můžeme spatřovat ideologickou snahu potvrdit stávající formu společnosti, životního stylu a režimu.

Discopříběh (1987, r. Jaroslav Soukup)

Hudební komedie režiséra Jaroslava Soukupa dává nahlédnout do života mladíka Jirky Horáčka (Rudolf Hrušínský nejml.), který žije s tatínkem na plzeňském sídlišti. Volný čas tráví především se svými kamarády a na diskotékách, kde potká svou platonickou lásku Evu. Od prvního setkání s Evou se Jirka snaží jakkoli upoutat její pozornost, což se mu příliš nedaří. Do Jirkovy přízně se naopak snaží vetřít kadeřnice Jitka, ale tvrdohlavý mladík má oči jen pro svou vyvolenou. Dominantní složku filmu tvoří hudba z dílny Michala Davida. Mládež je v tomto snímku zobrazena jako sice mírně rebelující, ale v zásadě konformní skupina.