Pracující a okresní tajemník

  1. Jaká je hierarchie vztahů účastníků této diskuze? Jak byste typově (např. adjektivy) popsali jednotlivé postavy?
  2. Jaký podle vás bude další vývoj? Kdo bude potrestán?
  3. V jakých situacích se „pracující lid“ mohl setkat s okresním tajemníkem?

Základním motivem je závěrečná hádka Kubánka s ředitelem státního statku Kramperou, kterou sleduje okresní tajemník Pastejřík. Problém s pribináčky je spojen s další nepříjemností – zfalšovanými výměrami polí za účelem rekordních výnosů. Tajemník Pastejřík slibuje, že na vše osobně dohlédne, a ředitele Kramperu čekají horké chvilky.

Tato ukázka se dotýká legitimity kádrů, v tomto případě okresního tajemníka, kteří jsou v socialistické hierarchii na nejvyšších postech. Přes své vysoké pozice mají blízko k lidem a dohlížejí jako nejvyšší instance na pracovní a společenské vztahy. Přes problémy s některými pohlaváry (jako je ředitel státního statku) se ukazuje, že moc je v těch správných rukou. Tato ukázka je vhodná k vykreslení idealizovaných vztahů mezi stranou a lidem. Také se zde ukazuje, jak mají být ideálně řešeny problémy.

Plechová kavalérie (1979, r. Jaroslav Dudek)

Sedmidílný seriál ze sklonku 80. let je sledem příběhů party kombajnérů, kteří v průběhu jednoho léta putují za sklizní po celé republice. Úspěchu žní byla režimem opravdu přikládána velká důležitost, ačkoliv dnešnímu divákovi připadá většina zápletek seriálu banální. V porovnání s ostatní seriálovou produkcí není Plechová kavalerie prvoplánově ideologická, je však prodchnuta étosem socialistické práce a načrtává stereotypní obraz venkova a zestátněného zemědělství. Větším důrazem na osobní starosti hrdinů navazuje na starší epos scenáristy Jaroslava Dietla a režiséra Jaroslava Dudka – Nemocnici na kraji města. Režisér Dudek uplatnil podobné režijní postupy už v československém sitcomu Taková normální rodinka (1971), ale i v 90. letech v seriálu Hospoda (1996).