Lidé na okraji

  1. Popište pracovní morálku metařů z ukázky a zkuste říci, jestli ji nějak ovlivňovala doba.

Pouze skrze obrazy přibližuje klip životní styl lidí na spodní části normalizačního pracovního žebříčku. V určitých profesích se jisté charakteristiky socialistického trhu práce kumulovaly – vzhledem k politice plné zaměstnanosti nebylo nutné se o práci bát, zároveň ale v určitých odvětvích panovala přezaměstnanost, neexistoval tlak na efektivitu práce. Jak vidíme, pracovní tempo metařů je velmi pozvolné, nikdo je nekontroluje a oni se spíše snaží zabít čas, než se otevře první hospoda. V období normalizace ale často v nízkých pracovních pozicích končili lidé, kteří měli konflikt s režimem nebo se prostě rozhodli stát mimo mainstream – prostředí kotelníků nebo metařů tak mohlo být neobvykle inspirativní.

Evžen mezi námi (1980, r. Petr Nýdrle)

Absolventský film studenta FAMU Petra Nýdrleho by šlo dnešními slovy označit jako nezávislý studentský snímek, ve kterém autor vyjadřuje znechucení nad normalizační popovou kulturou a jejím zákulisím. Ačkoliv má film z hlediska kvality záběrů i plynulosti scénáře své slabiny, jeho kritické zachycení společnosti přelomu 70. a 80. let je v české kinematografii ojedinělé, což dokládá i fakt, že snímek po své projekci putoval do trezoru a obnovené premiéry se dočkal až po revoluci v roce 1989. Autor dva roky po premiéře emigroval do USA, kde se prosadil jako režisér reklam a hudebních klipů. Spíše než o cílenou satiru jde ve snímku o negaci řady dobových společenských jevů. Nýdrle obsadil Jana Krause do role mladíka Evžena, který se vydá do Prahy, kde se mu podaří dobýt pochybnou slávu textaře. Evžen se z naivního vesnického chlapce probije na výsluní populární tvorby především díky své pragmatičnosti, kterou nejlépe ilustruje závěrečná sekvence Evženových laciných a povrchních veršů. Nýdrle v závěru zpochybňuje, zda úspěch za cenu přijetí soudobých norem lze považovat za úspěch v pravém slova smyslu.